Κάποια στιγμή, σε μια προφορική εξέταση για ένα μεταπτυχιακό, μου ζήτησαν να κάνω ανάλυση για ένα βιβλίο που έγινε ταινία. Πριν καν αρχίσω να σκέφτομαι ποιο θα μπορούσε να είναι αυτό το βιβλίο, η μια καθηγήτρια από την επιτροπή, σαν να την ενοχλούσε η σκέψη για ώρα, σήκωσε το δάχτυλο, με έδειξε και, εν μέρει διστακτικά, εν μέρει αποφασιστικά, διευκρίνισε: «Μόνο για το Χάρι Πότερ μην μιλήσεις, θα κοπείς».

Δεν είχα καμία πρόθεση να μιλήσω σε εξετάσεις για μεταπτυχιακό για το Χάρι Πότερ, μιας και φαντάζομαι ότι δεν συγκαταλέγεται στα βιβλία που σε γενικές γραμμές θεωρούνται αποδεκτά από τους ακαδημαϊκούς κύκλους ως βασικά αναγνώσματα. Πιο πολύ προσανατολιζόμουν προς τον Κήπο των Φίντσι – Κοντίνι ή το Γατόπαρδο, με δεδομένο δε και το ότι το μεταπτυχιακό είχε ως αντικείμενο τον ιταλικό πολιτισμό.

Το ότι με αποδιοργάνωσε, βέβαια, η απότομη διευκρίνιση, βρέθηκα να αναρωτιέμαι αν υπάρχει σωστή και λάθος επιλογή, κόπηκαν λίγο τα γόνατά μου και πέρασαν περίπου πέντε λεπτά μέχρι να αποφασίσω για ποιο βιβλίο να μιλήσω δεν θα το αναλύσω εδώ (καταραμένο άγχος).

Το θυμήθηκα, όμως, πρόσφατα, όταν έλαβα ένα email πως φτάνει στις 31 Ιουλίου στην Ελλάδα η πιο πρόσφατη περιπέτεια του Χάρι Πότερ, Harry Potter and the cursed child. Γραμμένο αυτή τη φορά για το θεατρικό σανίδι, το όγδοο μέρος της σειράς ξαναβρίσκει τον Χάρι Πότερ στα 37 του, μεσήλικα πια, δημόσιο υπάλληλο και πατέρα. Για την ακρίβεια, περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο Χάρι, που εργάζεται στο Υπουργείο Μαγείας, με τον τρίτο και μικρότερο γιο του, Άλμπους Σέβερους Πότερ, που έχει επιβαρυνθεί με μια κληρονομιά που ποτέ δεν θέλησε. Παρελθόν και παρόν μπλέκονται και μπερδεύουν τη ζωή των δύο πρωταγωνιστών, ενώ, όπως είναι αναμενόμενο πια στη ζωή του Χάρι Πότερ, το σκοτάδι πάντα παραμονεύει.

Το έργο γράφτηκε για το θέατρο και ήδη ανέβηκε στο Λονδίνο. Μάλιστα, όταν άνοιξε η προπώληση για την πρεμιέρα, πούλησε 175.000 εισιτήρια μέσα σε μόλις 24 ώρες. Η κυκλοφορία του σε βιβλίο γίνεται για όλους όσους δεν θα έχουν τη δυνατότητα να παραβρεθούν σε μια από τις παραστάσεις.

Οι θεατρικοί κριτικοί – φίλοι και μη της σειράς της J.K. Rowling – σχεδόν όλοι συμφωνούν πως η παράσταση είναι καλή. Guardian, BBC, Independent και άλλοι συγκαταλέγονται μεταξύ των «μεγάλων» ΜΜΕ που προτείνουν στους αναγνώστες τους να μην χάσουν την παράσταση – αν μπορέσουν, βέβαια, να βρουν εισιτήριο. Σύμφωνα με τη δημοσιογράφο της Wall Street Journal, η πλοκή «είναι ένα χάος», αλλά το μήνυμα της παράστασης θα έχει απήχηση μεταξύ των οπαδών του έργου της J.K. Rowling. «Το έργο μπορεί να μην είναι τέλειο. Η μεγάλη ουρά για τον πάγκο των επίσημων εμπορευμάτων, που εκτείνεται σε δύο ορόφους του κτιρίου, αφήνει μια υπόνοια ότι τα κίνητρα δεν είναι καθαρά καλλιτεχνικά. Πρόκειται, όμως, για πραγματικό θέατρο, και όχι απλά μια φούσκα. Για όσους μεγάλωσαν με το Χάρι Πότερ, προκαλεί μια αναβίωση μιας ισχυρής έξης στo είδος της οδυνηρής αλήθειας της κ. Rowling», έγραψε χαρακτηριστικά η δημοσιογράφος της Wall Street Journal, σε μια περιγραφή που, αν μη τι άλλο, βοηθάει να κατανοήσει κανείς ακριβώς τι περιμένει να δει.

Ή να διαβάσει.

Η εμπειρία του θεάτρου είναι σίγουρα διαφορετική από εκείνη του βιβλίου. Εξάλλου, αν ο συγγραφέας του έργου έχει επιλέξει ως το καλύτερο μέσο απόδοσής του το θέατρο, μάλλον δεν πρέπει να τον αμφισβητούμε. Για όσους, όμως, δεν μπορείτε να βρεθείτε το αμέσως επόμενο διάστημα στο Λονδίνο και θέλετε οπωσδήποτε να κρατήσετε την επαφή σας με το σύμπαν του Χάρι Πότερ, αποτελεί έναν καλό συμβιβασμό.

 

* Το βιβλίο Harry Potter and the cursed child αρχίζει να πωλείται στην Ελλάδα στις 31 Ιουλίου 2016.